fredag den 14. marts 2014

BIOTOP SEKS.

Jeg vil i min biotop opgave seks eksperimentere med karse.

Viden.

At eksperimenterer med karse kræver en viden om, hvilke forhold karse behøver for, at vokse - og hvor lang en periode dette strækker sig over. Ifølge pakken med karse som jeg har købt, så skulle karsen være klar efter en uge, hvis denne er placeret i en vindueskarm og hele tiden holdes våd.

Arbejdsform.

Min erfaring er, at flertallet af os deltager med størst engagement, hvis vi er medinddraget i projektet. Jeg tænker derfor, at jeg i dette forsøg skal fungerer som vejlederen.

Sikring af brugernes ejerskab:

Jeg har valgt, at lave projektet med en lille gruppe af børn i anden klasse. Disse har meninger samt tanker om, hvordan forløbet vil udspilles, og de deltager aktivt i forløbet.

Jeg er på sidelinjen i forsøget - og støtter børnene i, at opstille forsøget, men børnene bestemmer, hvilke materialer, der skal benyttes - og hvornår vi skal kigge til forsøget.

Brugernes valg af materialer:

Karsefrø.
Bakker.
Vat.
Plastik.
Avis.
Toiletpapir.

Brugernes dokumentation:

Børnene dokumentere via. billeder.

I denne bakke, der er der placeret avis stykker i den ene side, og plastik i den anden side.
Ovenpå de valgte materialer er der hældt vand og efterfølgende karsefrøene.

Til sidst er der påsat et låg, der i følge anvisningen på pakken skulle medfører, at processen fremskyndes, hvis dette sidder, der i det første døgn.
Denne bakke er den mere klassiske version. Denne bakke rummer i den ene side vat og i den anden side toiletpapir.
Disse materialer er ligeledes blevet gjort våde og har fået karsefrø spredt udover.
Denne bakke har ligeledes fået påsat et låg, da det er livsbetingelserne børnene og jeg har fokus på - og ikke luftbetingelserne.

Billedet er taget to dage efter, at karsen blev sået. Frøene på plastikposen er ikke begyndt, at spirer, men det er frøene på reklamen.
Frøene er begyndt, at spirer både på toiletpapiret og vattet - dog en smule  mere på vattet, end toiletpapiret.
Blot fire dage efter at frøene er sået...

Karsen til venstre er karsen, der er sået i vat - denne er allerede klar til at blive spist og vokser klart hurtigere end karsen på toiletpapiret, men denne vokser også.

Karsen på reklamerne vokser også, men langsommere end de to øvrige. Karsen på posen, vokser ikke.


Hvad kunne dette forløb lægge op til?

Forløbet lægger op til, at spise på karsen - og eventuelt smage om, der er forskel på karsen smag efter, hvilke forhold denne er vokset om i?

- Jeg kan fortælle, at der ikke er nogen smagsforskel, mums.

Konklusion.

Man kan så karse i forskellige materiale, blot karsen har noget at slå rod i. Hvis man ønsker et hurtigt resultat, så anbefales det, at benytte vat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar