torsdag den 12. december 2013

Biotop 4.

Trin et - valg af emne.

I min forrige biotop opgave, der var mit fokus på blade og nedbrydningen af disse i hjemmelige omgivelser, så derfor vil jeg i denne biotop opgave have fokus på skovbundens dyr i deres eget miljø.

Jeg vil bygge og opsætte to typer af fælder, der skal kunne benyttes til, at fange små dyr, der løber langs jorden.

Trin to - de to typer af fælder.

Faldfælden.

Til denne type af fælde, der skal der benyttes et syltetøjsglas, en lille skovl, en blade og fire sten som tag over det nedgravet syltetøjsglas.

Som madding, der kan der eventuelt benyttes kød eller æble.




Kartoffelfælden.

Denne type af fælde tiltrækker små dyr, der kan lide, at være et sted, hvor der er mørkt og fugtigt.

Til denne type af fælde, der skal jeg benytte en bagekartoffel, som skal deles på langs, hvorefter den bliver udhulet og sat sammen igen med to søm. I kartoflen, der nu igen er hel, der skæres der to døre, som passer i højden med jordoverfladen, når den er blevet gravet ned. 



Beskrivelse + billeder af disse fælder er fundet på følgende side: http://skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=17&a=2864

Trin tre - lav fælderne og sæt dem op.

Fælderne er lavet og sat ud på min biotop.

I syltetøjsglasset var der anbefalet, at man kom kød eller et æble i. Jeg har pillet et stykke skinke og to stykker oksekød af gårsdagens pizza og kommet i.



Trin fire - tøm fælderne efter et døgn.

Efter et døgn, der var kartoffelfælden tom. Der var ikke tegn på dyr hver indeni kartoflen, uden på eller omkring den.

Syltetøjsglasset med skinken og oksekødet i - havde dog tiltrukket lidt yderligere opmærksomhed.

                       





Dyrene er markeret med cirkler og pile. Tingene er ikke taget op og til nærmere analyse. Grunden til dette vil fremgå af min evaluering.

Trin seks - evaluering af forsøg.

Da fælderne kun har stået et døgn, så ønsker jeg grundet at der ikke er nogle dyr i kartoffelfælden, at se om der efter en uge vil være dyr i kartoffelfælden og om antallet af dyrene i syltetøjsglasset er stigende eller aftagende.

Jeg tilføjer derfor et trin syv til min biotop 4 opgave.

Trin syv - efter en uge.

1 kommentar: